Søg på Google
 
 
 
Du er her:  FORÅR FORSIDE > PÅSKE > PALMESØNDAG (2)
 
 










                       Sol til Påske, Pinse og Forår  ANDAGT  Sol til Påske, Pinse og Forår
   PALMESØNDAGS TRIUMF og TRAGEDIE    

 

Matt.21,5: ” Sig til Zions datter: ´Se, din konge kommer til dig, sagtmodig og ridende på et æsel.´”

 

Det må have været lidt af en folkefest den dag, hvor Jesus kommer ridende på et æsel. Mange mennesker følger optoget med begejstring og hyldestråb, for det er kongen, der kommer. Nogle breder deres kapper ud på vejen og vifter med palmeblade. Det hele er et festligt optog og bliver da også opfattet som sådan af de fleste. Der bliver råbt: ”Hosianne Davids søn! velsignet være han, som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det højeste!” Jo, man er klar over, hvem æresgæsten er og giver ham den hyldest, han fortjener. Også børnene er ivrige med at hylde ham.

 

Palmesøndags budskab er også henvendt til os. Vi kan hver dag få lov til at opleve kongernes konge komme os nær igennem bibellæsning, bøn og kirkegang, ja, endnu flere steder, for Jesus gør jo sit indtog dér, hvor der er åbne hjerter.

 

Der er kun én hage ved den tids palmesøndag, og det er at betragte en flok ypperstepræster og farisæere, som er dybt forarget og fornærmet (Matt.21,15) over alt det, der sker på Tempelpladsen. De tåler ikke børnenes sang og de utallige mirakler, som Jesus ikke kan lade være med at udføre. Han er jo optogets hovedperson og bruger sin tid til at lindre, hvor der er behov. De fleste glæder sig med de involverede, men farisæerne kan ikke glæde sig, de bliver i stedet fyldt med vrede, og siger de berømte ord til Jesus: ”Hører du ikke, hvad børnene siger?” ”Jo”, svarer Jesus stille og roligt og håber, han kan fange deres hjerter, ”men har I aldrig læst de ord: ´Af spædes og diendes mund har du beredt dig lovsang.´ ” Med andre ord, det er helt i orden med børnenes lovsang. De opfylder faktisk med deres begejstring et profetisk ord.

 

Her står de så, de kloge hoveder, farisæerne og de skriftkloge, ansigt til ansigt med Himlens konge. De kunne have talt ud med ham, ladet ham udøve sjælesorg for hver enkelt, men det eneste, de kan opbyde er vrede, kritik og fornærmethed over det, der sker. Vrede og fornærmethed er et dårligt udgangspunkt, for det svækker synet. De ser da heller ikke Jesus som tilværelsens midtpunkt. Han er nærmest i vejen for dem.  Til sidst indser Jesus, at han lige så godt kan gå sin vej. Åh, hvor tragisk. I øjenhøjde med verdens frelser, og så ikke få noget ud af det. Det er lige før, man kan græde, for Palmesøndags tragedie gentager sig også i dag, hvor fornærmethed, kritik og vrede kan stille sig i vejen for et positivt møde med Jesus.

 

Men vi vil til sidst opholde os ved Palmesøndags triumf. Her findes den virkelige glæde, at der bliver sagt til enhver: ”SE, din konge kommer til dig!” Han møder os som ven og konge, når vi ønsker det. Lad os hylde ham som vor konge i dag.

 

Her er han, som vil favne

dig med sin kærlighed;

her er han, som vil gavne

dig med sin blodig´ sved.

                            Kingo

 

Kærlig hilsen - og Guds fred

Gert Grube - www.dagens-ord.bibelland.dk

 

 
 
FORSIDENANIMATIONERCLIPARTEVENTYRFERIEFOTOPÅSKEPINSEPENGESØG og FIND
 








eXTReMe Tracker